Ansök om certifiering
Här ansöker du om certifieringstjänster hos oss:
Här kan du kontakta oss vid frågor:
Läs mer om våra tjänster här:
Så här går certifieringsprocessen till
Nedan är en övergripande summering, som certifierad aktör skall du följa reglerande avtal, regelverk och information från certifieringsorganet.
1. Ansökan
Du skickar in en ansökan.
När din ansökan inkommit och godkänts blir du kontaktad för revision.
Har du frågor inför ansökan kontaktar du Kundtjänst här.
2. Inför revisionen
Revisorn kontaktar dig för att boka revisionsdatum.
Du får ett aviseringsbrev med information om vad som ska förberedas.
Revisorn går igenom och lär känna din verksamhet.
Du förbereder relevant dokumentation.
3. Revision
Revisionen utgår ifrån relevanta delar av verksamheten som omfattas av certifieringen. Tidsåtgången varierar beroende på verksamhetens omfattning och antal standarder som granskas, du får information av din revisor.
Revisionen innehåller:
Inledande möte; genomgång av revisionens upplägg.
Granskning; av produktionsplatser, dokument, ev. provtagning, intervjuer med personal.
Avslutningsmöte och rapport; genomgång av revisionsprotokoll, ev. avvikelser och information om hur dessa skall hanteras.
4. Beslut om certifiering
Efter revisionen fattas beslut om certifiering. Om avvikelser förekommer skickar du in underlag/verifikat på korrigerande åtgärder inom angiven tid, i HS Certifiering Portalen om inget annat anges.
Revisorn bedömer åtgärderna och godkänner dem enligt uppfyllda krav.
När allt är klart skickas revisionsunderlaget till granskning och beslut. Därefter kan certifikatet utfärdas.
5. Löpande certifiering
Certifieringen förnyas genom att processen upprepas och underhålls enligt respektive standards villkor. Du har alltid tillgång till HS Certifiering Portalen där du kan hitta ditt certifikat, lägga till fler certifieringar (Se Våra tjänster), hitta nödvändig information eller uppdatera dina uppgifter m.m.
Har du frågor? Vi finns här för dig, kontakta oss så hjälper vi dig vidare!